Wiadomości

Czujni gdańszczanie nie dali się oszukać

Data publikacji 18.02.2021

Metodą na policjanta próbowali podczas minionych dwóch dni wyłudzić pieniądze oszuści od kilkunastu mieszkańców Gdańska. Starsi ludzie, nie dając wiary telefonicznym rozmówcom, nie ulegli i nie przekazali rzekomo potrzebnych pilnie pieniędzy. Taka postawa gdańskich seniorów zasługuje na uznanie. Koniecznie zadbajmy, aby i nasi bliscy byli równie przygotowani, aby dać odpór oszustom.



Rzekomy policjant: „pani syn jest w areszcie, potrzebne są pieniądze na kaucje”, „pani mieszkanie jest obserwowane przez włamywaczy, dlatego musi nam pani na czas akcji przekazać pieniądze”, „pana oszczędności w banku są zagrożone, musi je pan wypłacić i nam przekazać, właśnie rozpracowujemy szajkę, która współpracuje z pracownikami banku, musi nam pan pomóc w przeprowadzeniu akcji". To tylko niektóre z tekstów, które podczas dwóch minionych dni, usłyszeli mieszkańcy Gdańska. Rozmówcy, którzy dzwonili do starszych mieszkańców Gdańska, podawali się za policjantów i przekonywali, że jedynie znaczna kwota pieniędzy może pomóc w uchronieniu ich przed niebezpieczeństwem. Oszuści próbowali wyłudzić niekiedy odkładane przez lata oszczędności.
Mieszkańcy Gdańska, nie dając wiary oszustom, zaczęli zadawać mylne, szczegółowe pytania, czy też rozłączali się i dzwonili do prawdziwych policjantów. Wtedy też okazywało się, że padli ofiarą działania oszustów.

Taka postawa starszych osób świadczy o skutecznych profilaktycznych działaniach policjantów i najbliższych – być może córki, wnuka czy dzielnicowego, którzy uczulają osoby starsze na tego typu oszustwa.


Pamiętajmy, że zarówno Policja, jak również inne instytucje państwowe nie przekazują drogą telefoniczną informacji o swoich akcjach i nigdy nie proszą o przekazanie żadnych pieniędzy.


Jeżeli znajdziemy się w podobnej sytuacji, rozłączmy się z rozmówcą i zatelefonujmy do osoby, za którą podawał się dzwoniący. Skontaktujmy się również z innymi członkami rodziny lub policjantami mogącymi potwierdzić lub też zaprzeczyć danej sytuacji.


Nie działajmy pochopnie, w emocjach. Każdorazowo w chwili wątpliwości natychmiast zadzwońmy na numer alarmowy 112, gdzie oficer dyżurny Policji udzieli nam informacji jak mamy dalej postępować. Pamiętajmy, zanim wybierzemy numer alarmowy, rozłączmy się z poprzednim rozmówcą.


Teraz zajmujący się sprawą policjanci ustalają, kto stoi za usiłowaniami oszustwa.

Apelujemy do osób młodszych. Mówcie i ostrzegajcie swoich rodziców i bliskich o takich oszustwach. Tłumaczcie, co robić i jak się zachować, żeby nie paść ofiarą oszustów! Tylko świadomość zagrożenia może doprowadzić do sytuacji, w której oszuści zorientują się, że taka metoda już na starsze osoby po prostu nie działa.

Powrót na górę strony