Wiadomości

POLICJANCI SPOTKALI SIĘ Z SENIORAMI

Data publikacji 28.07.2017

Policjanci z komisariatu na gdańskim Przymorzu po raz kolejny spotkali się z seniorami rozmawiali o bezpieczeństwie. Tym razem debata odbyła się w Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”. W spotkaniu uczestniczyli również policjanci z KMP w Gdańsku, przedstawiciel MOPRu i strażnicy miejscy.

Policjanci z komisariatu na gdańskim Przymorzu po raz kolejny spotkali się z seniorami rozmawiali o bezpieczeństwie. Tym razem debata odbyła się w Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”. W spotkaniu uczestniczyli również policjanci z KMP w Gdańsku, przedstawiciel MOPRu i strażnicy miejscy.

Policjanci z komisariatu V w Gdańsku zorganizowali kolejną debatę dla seniorów. Spotkanie odbyło się w Domu Opieki Społecznej „Złota Jesień” w Gdańsku przy ul. Hynka 12. W debacie uczestniczyli również funkcjonariusze z Wydziału Prewencji KMP w Gdańsku, przedstawiciel Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i strażnicy miejscy.

Celem debaty z mieszkańcami było przede wszystkim uwrażliwienie seniorów na sytuacje, w których mogą stać się ofiarą przestępstwa. Policjanci przybliżyli słuchaczom tematykę działania oszustów m.in. metodą "na wnuczka" i "na policjanta". Poinformowali również, jak należy postępować w przypadku zagrożenia, jak skutecznie można poprawić swoje bezpieczeństwo w miejscu zamieszkania oraz przekazali informacje o numerach alarmowych i instytucjach pomocowych w Gdańsku.
W trakcie tego spotkania policjanci rozmawiali również o Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa i aplikacji „Moja Komenda”. Przedstawili zebranym, w jaki sposób działają aplikacje, do czego służą te nowoczesne ale i zarazem proste w obsłudze narzędzia i w jaki sposób można z nich korzystać. Przypominamy, że dzięki "Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa" każdy ma możliwość zgłoszenia i zasugerowania policjantom problemów społecznych, które ich martwią. Stróże prawa każde zgłoszenie sprawdzają dążąc do wyeliminowania danego zagrożenia. Policjanci proponują również korzystanie z szybkiego i prostego w obsłudze rozwiązania, jakim jest aplikacja "Moja Komenda", dzięki której każdy bez problemu odnajdzie najbliższą jednostkę Policji oraz swojego dzielnicowego z jego numerem telefonu.


Jak działają oszuści?
-Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny, najczęściej wnuczka. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje.
-Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
-Oszuści są bezwzględni -  umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
-Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚP lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
-„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki. Prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.
-Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki!
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – skutecznie zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Powrót na górę strony