Wiadomości

POLICJANCI ROZMAWIALI Z SENIORAMI O BEZPIECZEŃSTWIE

Data publikacji 31.05.2017

Gdańscy policjanci wzięli udział w Pikniku Senioralnym, w trakcie którego rozmawiali z osobami starszymi i ich rodzinami o metodach działania oszustów. Funkcjonariusze udzielali porad dotyczących bezpieczeństwa, a w szczególności mówili jak należy się zachować w konkretnych sytuacjach, aby nie dać się oszukać i okraść.

Gdańscy policjanci wzięli udział w Pikniku Senioralnym, w trakcie którego rozmawiali z osobami starszymi i ich rodzinami o metodach działania oszustów. Funkcjonariusze udzielali porad dotyczących bezpieczeństwa, a w szczególności mówili jak należy się zachować w konkretnych sytuacjach, aby nie dać się oszukać i okraść.

Na Targu Węglowym w Gdańsku funkcjonariusze z Wydziału Prewencji KMP w Gdańsku wspólnie z dzielnicowym z Komisariatu II wzięli udział w Pikniku Senioralnym. Akcja została zorganizowana po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo seniorów.

Policjanci przy swoim stoisku omawiali różne sposoby działania oszustów i jak skutecznie im przeciwdziałać. Tłumaczyli w jaki sposób należy się zachować w konkretnych sytuacjach, aby nie dać się oszukać i okraść. Każdy zainteresowany uczestnik otrzymał materiały prewencyjne.

Jak działają sprawcy?
-Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny, najczęściej wnuczka. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje.
-Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
-Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
-Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚP lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki. Prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
-Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.


Jak nie stać się ofiarą oszustów?
-Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
-Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
-W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki!
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – skutecznie zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Powrót na górę strony