Wiadomości

SZKOLENIE DLA NACZELNIKÓW PLACÓWEK POCZTOWYCH

Data publikacji 19.01.2017

Wczoraj gdańscy policjanci z komendy miejskiej w ramach nawiązanej współpracy z dyrekcją regionu Poczty Polskiej w Gdańsku przeprowadzili szkolenie dla przeszło 80 naczelników placówek pocztowych z województwa pomorskiego. Celem szkolenia było wypracowanie współpracy z pracownikami placówek pocztowych,  aby wspólnie przeciwdziałać oszustom działającym metodą „na wnuczka” i „na policjanta”.

Wczoraj gdańscy policjanci z komendy miejskiej w ramach nawiązanej współpracy z dyrekcją regionu Poczty Polskiej w Gdańsku przeprowadzili szkolenie dla przeszło 80 naczelników placówek pocztowych z województwa pomorskiego. Celem szkolenia było wypracowanie współpracy z pracownikami placówek pocztowych,  aby wspólnie przeciwdziałać oszustom działającym metodą „na wnuczka” i „na policjanta”.

Gdańscy policjanci z Komendy Miejskiej od wielu lat prowadzą szereg działań profilaktycznych, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa seniorów. Przez ostatnie lata funkcjonariusze zorganizowali blisko 40 spotkań dla seniorów, które cieszyły się dużym zainteresowaniem mieszkańców, przeszkolili ponad 200 opiekunek środowiskowych, które realizują usługi opiekuńcze wśród osób starszych, które rzadko wychodzą z domu, a również mogą stać się ofiarą oszusta, odwiedzili wszystkie placówki bankowe w Gdańsku uwrażliwiając pracowników na sytuacje, gdy starsze osoby wypłacają duże kwoty pieniędzy i udzielając im wielu cennych rad. Policjanci regularnie odwiedzają wszystkie parafie w gdańsku celem przekazania na mszy świętej komunikatu przestrzegającego przed oszustami działającymi tzw. metodą na wnuczka.

Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Jednak starając się aby tą przestępczość ograniczyć całkowicie do minimum, policjanci nawiązali współpracę z dyrekcją regionu Poczty Polskiej w Gdańsku. Wczoraj podczas odprawy, na której obecnych było przeszło 80 naczelników placówek pocztowych z całego województwa pomorskiego policjant z Wydziału Operacyjno Rozpoznawczego oraz Oficer Prasowy KMP w Gdańsku przeprowadzili szkolenie. Głównym celem szkolenia było uwrażliwienie pracowników poczty na sytuacje, gdy starsze osoby robią przelewy na duże kwoty pieniędzy oraz jak możemy wspólnie przeciwdziałać oszustwom „na wnuczka” i „na policjanta”.

Jak działają sprawcy?
Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny, najczęściej wnuczka. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje.
Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
Oszuści są bezwzględni -  umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚP lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki. Prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.
Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.


Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki!
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta – skutecznie zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Powrót na górę strony