Policjanci odwiedzili seniorów
Gdańscy policjanci odwiedzili seniorów w Domu Pomocy Społecznej „Polanki” w Oliwie. Spotkanie zostało zorganizowane w ramach aktywizującego, partnerskiego projektu „Seniorze zadbaj o słoneczną jesień” 2024 r. Wydarzenie było jednym z wielu przedsięwzięć, jakie podejmują gdańscy policjanci na rzecz bezpieczeństwa seniorów.
Podczas spotkania, którego organizatorem był Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, policjanci rozmawiali o bezpieczeństwie w miejscu zamieszkania oraz w miejscu publicznym. Mundurowi udzielali porad jak poprawić swoje bezpieczeństwo, odpowiadali także na pytania gdańskich seniorów. Uczestników wyważenia było wielu, ponieważ w imprezie wzięli udział m.in. członkowie takich instytucji jak Dzienny Dom Pomocy przy ul. Wajdeloty, DPS „Polanki”, Dzienny Dom „Senior – WIGOR Świętej Barbary”, Dzienny Dom Seniora „Gdański Wigor” Caritas, DPS „Ostoja”, DDP „KISIEL”, DPS Dziennego Pobytu „Złota Jesień”, Środowiskowy Dom Samopomocy „Przystań STERNICZA”, Gdańska Spółdzielnia Socjalna oraz Osiedlowe i Dzielnicowe Kluby Seniora. Policjanci z wydziału prewencji gdańskiej komendy miejskiej, którzy na co dzień zajmują się profilaktyką, omówili wybrane przypadki oszustw, jakie miały miejsce w Gdańsku. Udzielili też rad, jak chronić się przed podobnym zagrożeniem.
Uczestnictwo funkcjonariuszy w tego typu spotkania ma na celu zwiększenie świadomości słuchaczy na temat zagrożeń ze strony oszustów oraz zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa.
Pamiętaj!!
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują też o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.