Seniorzy odwiedzili gdańskich policjantów
Dzień otwarty komisariatu w Śródmieściu był okazją, aby przekazać seniorom wiele cennych informacji na temat bezpieczeństwa. Oszustwa metodą „na wnuczka, wypadek, czy policjanta”, to tylko część z tematów, jakie zostały omówione podczas spotkania. Wydarzenie było jednym z wielu przedsięwzięć, jakie podejmują gdańscy policjanci na rzecz bezpieczeństwa seniorów.
Policjanci z wydziału prewencji gdańskiej komendy miejskiej gościli w Komisariacie Policji II w Gdańsku członków Klubu Seniora „Suchanke”. Spotkanie z mieszkańcami Gdańska było jednym z wielu przedsięwzięć na rzecz bezpieczeństwa, w jakich biorą udział gdańscy funkcjonariusze. To konkretne wydarzenie było skierowane do gdańskich seniorów i miało na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń ze strony oszustów. Głównym celem spotkania było przede wszystkim uwrażliwienie słuchaczy na sytuacje, w których mogą stać się ofiarą przestępstwa oraz zwiększenie świadomości osób starszych o tego typu zjawiskach. Podczas spotkania policjanci, którzy na co dzień zajmują się profilaktyką, szczegółowo omówili przypadki oszustw, które miały miejsce w Gdańsku. Udzielili też rad, jak chronić się przed tego typu zagrożeniem. Słuchacze dowiedzieli się jak skutecznie poprawić swoje bezpieczeństwo w miejscach publicznych oraz w miejscu zamieszkania. Ponadto mundurowi powiedzieli, dlaczego należy chronić swoje dane osobowe oraz jak zadbać o ich bezpieczeństwo. Funkcjonariusz z Komisariatu Wodnego Policji w Gdańsku opowiedział o zasadach bezpieczeństwa nad wodą oraz o pracy policyjnych ,, wodniaków’’.
Tego typu spotkania mają na celu zwiększenie świadomości słuchaczy na temat zagrożeń ze strony oszustów oraz zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa.
Pamiętaj!!
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują też o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję