„Pani syn potracił kobietę w ciąży”
„Pani syn spowodował wypadek, został zatrzymany”. Gdańscy policjanci radzili seniorom co zrobić, gdy odbiorą telefon i usłyszą podobną informację. Tego typu spotkania są jednymi z wielu przedsięwzięć, jakie podejmują gdańscy policjanci na rzecz bezpieczeństwa seniorów.
Jak się zachować oraz czego nie robić, aby nie paść ofiarą oszustwa, radzili gdańscy policjanci podczas spotkań z seniorami. Słuchacze obejrzeli film przedstawiający metody działania sprawców. Policjanci szczegółowo omówili też najpopularniejsze typy oszustw oraz przykłady zdarzeń, które miały miejsce w Gdańsku. Spotkanie, które odbyło się w minioną środę w Uniwersytecie Gdańskim, przeprowadził mł. asp. Emil Marchewka z komisariatu w Oliwie. Aktywa 80-osobowa grupa słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku zadawała wiele pytań, były też wspólne rozmowy na temat bezpieczeństwa oraz ochrony własnego mienia. Koleje spotkanie odbyło się wczoraj w Centrum Kultury na gdańskiej Morenie. Prawie 100 gdańskich seniorów miała okazję dowiedzieć się od policjantów jak nie dać się oszukać, jak zadbać o własne bezpieczeństwo oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zaistnienia przemocy domowej. O oszustwach opowiadali asp. szt. Mariusz Chrzanowski oraz mł. asp. Kamil Pawliszak z wydziału prewencji gdańskiej komendy miejskiej. Oprócz policjantów w spotkaniu wzięli udział Wojciech Hejke z gdańskiego MOPR-u oraz Piotr Puchalski z Centrum Bezpieczeństwa Ekonomicznego i Wsparcia Osób Zadłużonych w Gdańsku.
Tego typu spotkania mają na celu zwiększenie świadomości słuchaczy na temat zagrożeń ze strony oszustów oraz zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań mieszkańców w zakresie poprawy bezpieczeństwa.
Pamiętaj!!
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują też o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.