Rozmowy o bezpieczeństwie ekonomicznym
Funkcjonariusz z gdańskiej komendy zajmujący się zwalczaniem przestępczości gospodarczej rozmawiał z seniorami o bezpieczeństwie ekonomicznym. Przestępstwa metodą „na wnuczka, wypadek, policjanta, phishing ”, to tylko część z tematów, jakie zostały omówione podczas spotkania. Wydarzenie było jednym z wielu przedsięwzięć, jakie podejmują gdańscy policjanci na rzecz bezpieczeństwa seniorów.
W miniony wtorek policjant z wydziału zwalczania przestępstw gospodarczych i korupcji gdańskiej komendy miejskiej wziął udział w spotkaniu z seniorami. Wydarzenie odbyło się w siedzibie Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność przy ul. Wały Piastowskie 24 w Gdańsku. W spotkaniu wzięli udział także członkowie zarządu oraz instytucji finansowych. Wtorkowe spotkanie z mieszkańcami Gdańska było jednym z wielu przedsięwzięć na rzecz bezpieczeństwa, w jakich biorą udział gdańscy funkcjonariusze. To konkretne wydarzenie było skierowane do gdańskich seniorów i miało na celu zwiększenie świadomości na temat zagrożeń ze strony oszustów. Głównym celem spotkania było przede wszystkim uwrażliwienie słuchaczy na sytuacje, w których mogą stać się ofiarą przestępstwa oraz zwiększenie świadomości osób starszych o tego typu zjawiskach.
Podczas spotkania asp. Grzegorz Neumann, który na co dzień zajmuje się zwalczaniem przestępstw gospodarczych omówił przypadki oszustw, które miały miejsce w Gdańsku. Udzielił też rad, jak chronić się przed tego typu zagrożeniem. Słuchacze dowiedzieli się jak skutecznie poprawić swoje bezpieczeństwo w miejscach publicznych oraz w miejscu zamieszkania. Ponadto funkcjonariusz opowiedział dlaczego należy chronić swoje dane osobowe oraz jak zadbać o ich bezpieczeństwo.
Pamiętaj!!
- policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy,
- nie informują też o prowadzonych postępowaniach przez telefon,
- nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku,
- zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy,
- w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za bliskiego lub działa w jego imieniu i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
- nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie,
- w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować — poprośmy kogoś bliskiego o pomoc,
- oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji,
- w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję.