Uwaga spoofing! Przestępcy podszywają się pod policjantów, dzwoniąc z numerów policji! Ostrzegamy! To oszuści!
W ostatnich dniach gdańscy policjanci odnotowali kilka przypadków spoofingu telefonicznego. Osoby zgłaszające w pierwszej chwili były przekonane, że dzwonią do nich policjanci. Połączenie nastąpiło z policyjnego prefiksu 47. Przestępcy chcieli wyłudzić dane, dzięki którym mogliby wyczyścić ich konta. Na szczęście nikt nie dał się oszukać.
Co to jest spoofing telefoniczny?
Spoofing telefoniczny jest to rodzaj oszustwa polegający na podszywaniu się pod dowolny numer lub nazwę banku albo dowolnej instytucji. W praktyce oznacza to, że na ekranie telefonu widzimy połączenie z bankiem, a w rzeczywistości dzwoni do nas oszust. Najczęściej po to, aby zdobyć dane dostępu do rachunku bankowego, nakłonić osobę do przelania środków na konto sprawców lub zainstalować szkodliwą aplikację. Oszuści stosują techniki wywierania wpływu społecznego, czyli manipulacji, dzięki którym potrafią uwiarygodnić swoją opowieść. Przy wykorzystaniu tego sposobu oszustwa przestępcy mogą też wysyłać wiadomości sms.
Jak działają oszuści?
Osoba, która odbiera telefon, informowana jest o rzekomej transakcji na swoim rachunku bankowym, a dzwoniący prosi o potwierdzenie jej wykonania. Oczywiście żadnego obciążenia nie ma, ale zdezorientowana ofiara, myśląc, że ratuje swoje środki, odpowiada na pytania dzwoniącego, przekazując mu wiedzę pozwalającą przestępcy, np. na dostęp do jej konta.
W innym przypadku może zadzwonić oszust podszywający się pod policjanta, który prosi o pomoc w zatrzymaniu rzekomej grupy przestępczej zajmującej się oszustwami m.in. na wnuczka. Pieniądze rozmówcy są zagrożone i należy je szybko przekazać jako „przynętę’’ na podany numer konta.
Bohaterami innej przestępczej historii mogą być rzekomi nieuczciwi pracownicy banków, którzy działając w grupie przestępczej, chcą okraść nasz rachunek.
Scenariusz każdego innego ataku może być inny od tych, jakie dotychczas poznaliśmy i aby być bezpiecznym, należy przestrzegać kilku zasad.
Należy zawsze zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby.
Nie ulegać namowom rozmówcy o wykonywanie żadnych przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych.
Policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych tajnych akcjach i nie proszą o branie w nich udziału osób postronnych.
Jeżeli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, zadzwoń na policję.
W ostatnich dniach oszuści zadzwonili do trzech mieszkanek Gdańska, które poinformowały policjantów o próbie oszustwa. Gdy osoby odebrały połączenia, okazało się, że rozmawiają z „pracownikiem banku”. Dowiedziały się, że środki na ich kontach są zagrożone. W każdym z trzech przypadków osoby zareagowały natychmiast i prawidłowo. Zakończyły połączenia i po chwili oddzwoniły na numer, z którego dzwoniono. Tu pojawiło się zaskoczenie, ponieważ połączenie odebrał dyżurny komisariatu w Śródmieściu. Policjant wyjaśnił, że dzięki właściwej reakcji, osoby ustrzegły się przed oszustami.